12/20/2012

Bilder

Bland annat lite typ julbilder såhär inpå julen. Känns ju rätt givet.. ligger bara hemma med sjukaste magvärken och tycker sjukt synd om mig själv: ont i magen, hungrig, saknar Benjamin (så mycket att jag typ avlider), det är sjukt stökigt i mitt rum, det är sjukt långt kvar till julafton, jag vill åka till Thailand NU och jag har redan ätit upp alla luckor i chokladkalendern. Bullarna är förövrigt dom sjukaste bullarna jag ätit (bara jag som tycker om russin i Hansson/Öhlund-släkten så jag får ha på i efterhand. Samma varje år). Acnepaketet är till mig själv.. hehe smeagol är jag.

Smeten:
fem dl mjölk
hundrafemtio gram smör
ett paket jäst
tio till tolv deciliter mjöl
en halv tesked salt
tre matskedar socker
ett eller två paket saffran
Fyllning:
hundra gram philadelphiaost
hundrafemtio gram smör
tre deciliter florsocker
tre matskedar vaniljsocker

Smula jästen i en bunke medans du smälter smöret
Häll mjölken i smöret, mät till trettiosju grader varmt
Häll det sedan i jästen och rör om till all jäst har löst upp sig
Blanda sedan i saffran, socker, salt och slutligen mjölet (inte allt på en gång)
Låt degen jäsa i trettio till fyrtiofem minuter
Häll sedan i degen i en långpanna och låt det jäsa i trettio minuter till
Gör hål med en mjöldoppad tumme, som på bilden, och häll sedan i philadelphiakrämen (spara inget även fast det verkar som att det är alldeles för mycket)
Strö på pärlsocker (och russin om jag får bestämma) och grädda i tvåhundra grader i tolv till femton minuter

känner mig lite som Ernst nu..

Inga kommentarer: